www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Новото BMW X3 е по-голямо от първото X5

19.12.2017 | Тест драйв | 15657 прочитания | Автор: Borislav Tzakov
A+ | A-


Няма защо да се учудваме – автомобилите във всички класове растат. Така е и в Х-семейството на BMW. Х1 си е вече голяма джипка, а трябва да се направи място за да влезе някъде и Х2. Така че е съвсем логично Х3 да изглежда доста по-голям от предшествениците си. Истината обаче е, че това до голяма степен е и визуален ефект, дело на дизайнерите.

Родоначалникът се появява на бял свят през 2003 година и според производителя от Бавария така се създава нов сегмент – Sport Activity Vehicles (SAV) в средния клас на премиум марките. От тогава насам над 1.5 милиона екземпляра Х3 са станали верни приятели на клиентите, като доста, дори от най-старите, все още си се движат в различни точки на света, по пътищата и извън тях. Сега новото поколение е 3-то поред, силно обновено в почти всеки детайл и с иновативни технологии в почти всички системи.

Противно на общоприетата практика всяко ревю на нов модел да започва от външните промени, аз ще подхвана нещата от другаде. Вярно е, че опаковката продава и външният дизайн е фактор номер 1 при избора на кола на Стария континент. Но все си мисля, че това би могло да е най-важно, ако ще избираме например малък градски автомобил със стандартни възможности – измежду всички да харесаме най-оригиналния и красивия. Но за един премиум SUV решаващи са други неща - комфорт и лукс за пътуващите, независимо от терена, динамика и ефективност, първокласно оборудване и технологични иновации. Затова аз ще споделя впечатленията си в малко по-друг ред.



КОМФОРТ И СИГУРНОСТ НЕ САМО НА ПЪТЯ, НО И ИЗВЪН НЕГО

За всяко BMW от първостепенна важност са динамиката и контролът по време на шофиране. Карах колата във всякакви условия – по магистрала, на завои, в гората, през дерета и водни препятствия. Окачването е допълнително оптимизирано и същевременно олекотено. Разполагам с всички възможни системи, които познавам - контрол на стабилността (DSC) с включен ABS, контрол на сцеплението (DTC), електронен блокаж на диференциала (ADB-X), асистент при потегляне и контрол при спускане по наклон (HDC). Мощната спирачна система е оборудвана с олекотени спирачки с оптимизирана функция. И тук разполагам с куп асистенти, като най-вече ме впечатли този, който сработваше при спиране в завой (CBC).

Интелигентното задвижване xDrive разпределя мощността между 4-те колела така, че се чувствам спокоен и сигурен както из камънаците, така и при спортно шофиране на асфалт. Предимно разчитам на най-харесвания от мен режим на управление Adaptive, който сега за първи път от високите класове слиза и в Х3. При него кормилна уредба, амортисьори и двигател за части от секундата се настройват към моето каране и моментните условия на пътя. Така почти не ми се налага ръчно да сменям на Eco Pro, Comfort, Sport или Sport+. Освен тях в моето тестово Х3 разполагам с по-стегнато М спортно окачване и динамичен контрол с електронно управление на амортисьорите.

Колата ме учуди и със своите офроуд възможности. Клирънсът е 204 мм, а ако реша да нагазя във вода, няма да има проблем до дълбочина половин метър. Късите надвеси отпред и отзад позволяват на машината да преодолява сериозни и плашещи окото неравности и препятствия.



ДВИГАТЕЛИТЕ СА ПОЗНАТИ, НО ОЩЕ ПО-ЛЕКИ И ЕФЕКТИВНИ

Всички агрегати са от най-новото семейство на BMW и работят още по-ефективно от съответните предшественици. Всички те са комбинирани с добре познатата ни 8-степенната автоматична трансмисия Steptronic и интелигентното задвижване на четирите колела BMW xDrive, като и двете се отличават с оптимизиран коефициент на полезно действие, което води до понижен разход на гориво и емисии.

Дизеловите мотори са оборудвани със свръхпълнене от турбокомпресор с променлива геометрия, както и директно впръскване Common-Rail, работещо при налягания до 2 500 бара. Както знаем на българския пазар, поне до този момент, категорично властва Цар Дизел. И двете предложения тук не са нови, но пък струва ли си да търсиш големи промени, когато нещо е толкова добро? У нас най-популярен е 20d с мощността си от 190 к.с., среден разход на гориво 5,4 л/100 км и максималния въртящ момент 400 Нм. С този агрегат Х3 ускорява от 0 до 100 за 8,0 секунди и развива максималната скорост от 213 км/ч. При него разлики с досегашния няма, но не така е при по-мощният 30d. Този 3-литров редови 6-цилиндров дизелов двигател на новото BMW X3 xDrive държи под капака 265 коня, средният разход на гориво е 5,7 литра на 100 км пробег, като и емисиите на СО2 са намалени със 7 г/км. Предшественикът развиваше по-ниска мощност от 258 к.с., а сега и въртящият момент е увеличен с 80 Нм и достига максимална стойност от 620 Нм. С този дизелов агрегат новата версия на модела качва до 100 за 5,8 секунди и вдига максимално 240 км/ч.

Сега, при лансирането на модела, бензиновият мотор е само един – върховият M40i, който е и първи M Performance представител в това моделно семейство. Това е нов редови 3-литров двигател с 6 цилиндъра, който развива мощност от 360 к.с., дава среден разход на гориво 8,4 л/100 км, което означава, че разполага с 54 к.с. (плюс 18 %) повече от най-мощния досега бензинов мотор на BMW X3 - 35i. Максималният въртящ момент е по-висок с 25 %, което се равнява на 100 Нм и така те стават общо 500 Нм. Ускорението от 0 до 100 става за 4,8 секунди, а максималната скорост е 250 км/ч. Въпреки значителното повишение на мощността, средният разход на гориво на компактния SUV е само 8,2 литра на 100 километра. През следващата 2018 година гамата ще се допълни от още два бензинови мотора - 30i (252 коня) и 20i (184 к.с.).

Иновативната технология BMW TwinPower Turbo при бензиновите двигатели включва TwinScroll свръхпълнене с турбокомпресор, директно впръскване High Precision Injection, променливо управление на разпределителните валове и на клапаните Valvetronic. 



КАК ИЗГЛЕЖДА ОТВЪН?

Големите колела и сериозният просвет, както и късите надвеси отпред и отзад, загатват за добри възможности извън пътя и чертаят по-солидна офроуд визия. Издължената предница и изваяният страничен силует пък заявяват силен спортен характер. Налице е и най-добрият в класа аеродинамичен коефициент – 0,29. Увеличеното с 50 мм междуосие и много добрите пропорции, с оптимално разпределение на тежестите между преден и заден мост 50/50, гарантират комфортно возене и предостатъчно място за луксозно пътуване.



А ИНТЕРИОРА?

Той също е пипан с много мисъл. Кокпитът продължава да е ориентиран предимно към водача, за негово удобство и удоволствие. Тъч дисплеят е на точното място и е готов за бърза работа. Но и пасажерите не са пренебрегнати: 3-зонов автоматичен климатик и седалки с перфорирана кожа за отопление и охлаждане. Ъгълът на облегалките на задните седалки може да се наглася за максимален комфорт на всеки един от пътниците. А когато са свалени, обемът на багажника от 550 литра нараства до 1600. Челното и предните странични стъкла са акустични и в купето е поразяващо тихо. Огромният по размер панорамен покрив вкарва много светлина, а и въздух, когато го отворите. Навсякъде из купето се набива на очи означението на модела. На мен лично това ми идва малко в повече. Сигурен съм, че който кара този автомобил, ще усеща върхова сигурност, максимален контрол и удоволствие от шофирането. И не мисля, че е необходимо да му се напомня отвсякъде в какъв модел е седнал. А, да не взема да пропусна още една новост за този клас на баварците - дисплей-ключът, познат ни от 5 и 7 серия. На него можем да проверим колко е наличното гориво в резервоара, дали не е отворен някой прозорец или люк, колко пробег имаме до следващото сервизно обслужване. Можем да включим охлаждането или пък отоплението чрез вградената печка. Така стигаме и до 



ОБОРУДВАНЕТО 

В купето се чувствам обгрижен като принц. До мен сякаш е седнал виртуален навигатор (Personal Co-Driver). Той може да поддържа скоростта и активно да я контролира, като дори спира и тръгва заедно с градския трафик. Той следи и да не напускаме лентата за движение, даже следва завоя по линиите, без да държа волана. И тук има новост – предупреждение, че навлизам в забранена улица с насрещно движение. Ето тази екстра, за съжаление, май няма да се хареса много на българските шофьори. По аналогия с една реклама: „Не си ти, ако поне веднъж днес не влезнеш по малките улички срещу знака СТОП!“ И не можеш да кажеш, че не си видял – всичко излиза като образ с детайлна графика, прожектирано от Head-up дисплея на челното стъкло, току пред очите ми. 

Тези функции всъщност вече са частично навлизане в автономното шофиране. BMW Connected Drive гарантира максимална свързаност между човека, автомобила и заобикалящата ги среда. Новото Х3 предлагат нова, цялостна дигитална концепция за индивидуалната мобилност. Гъвкавата платформа Open Mobility Cloud бързо се свързва със смартфони и Smartwatches и интегрира автомобила напълно към дигиталния живот на потребителя. Така например е възможно свързаните с мобилността информации, като адреси от въвежданията в календара на смартфона, да се прехвърлят в автомобила, автоматично да бъдат възприети като цели от навигационната система и да бъде изчислено оптималното време за потегляне. Освен чрез iDrive контролера, различните функции на навигационната и инфотейнмънт системите могат напълно интуитивно да бъдат управлявани с жестове на пръстите или ръката, както и чрез усъвършенстван гласов асистент. Чрез приложението Park Now пък можем не само лесно да си намерим място в паркинги наблизо, но даже да си го резервираме и платим безкешово. Е това засега е достъпно само в някои градове на САЩ и Германия, но все някога ще дойде и у нас. Дигиталните услуги  ми позволяват също от вкъщи да отключа или заключа колата, да проверя горивото и куп други екстри. Чрез Remote 3D View дори мога от дистанция да видя на екрана на телефона си изглед от зоната около колата. А серийно интегрираната SIM карта ми дава повече спокойствие с възможността за аварийно телефонно обаждане до службите за спешна помощ, с автоматична локализация и определяне тежестта на инцидента. 

В заключение, ако се опитам да синтезирам най-важните за този модел факти в едно изречение – няма да ми се получи. Но в две-три може и да успея. Новото BMW X3 е SUV с универсални качества – добри офроуд възможности, достатъчно голям и удобен за дълги пътувания, но и приемливи външни габарити за всекидневна употреба. Мощен, ефективен и луксозен, екипиран с най-модерното оборудване. И с типичната за марката добра комбинация между чудесна динамика и комфорт на возенето. Чистокръвно BMW от семейството X. 

Борислав Цаков



Още по темата

Volvo XC60 – Кои германци...?

Mercedes-Benz E-Class – затвърждаване на ценностите

2016 BMW 750Li xDrive – за специалните клиенти

Обяздването на Mustang

BMW 6-Series GranCoupe - скъпа индивидуалност





Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin probook Авто новини мобилна версия Auto news english version

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ