www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Hyundai Ioniq Electric – бъдещето е страхотно!

01.11.2017 | Тест драйв | 7722 прочитания | Автор: Angel Sergeev
A+ | A-


Омръзна ли ви да слушате за Дизелгейт, проблемите с вредните емисии и предстоящите рестрикции за автомобили с ДВГ? Е, ако е така, току-що попаднахте на правилното място – в чисто електрическия свят, в който автомобилите не изхвърлят нито C02, нито NOx, нито каквито и да е замърсяващи природата ни газове. Всички обвързани по някакъв начин с автомобилите, от обикновения краен потребител, до лидерите в бизнеса, през специалисти, медии и финансови анализатори, прогнозираха, че електрическата революция в транспорта ще настъпи не преди края на десетилетието. Но автомобили като Hyundai Ioniq Electric променят това очакване из основи поради множество различни фактори.



Чудите се, дали не преувеличавам? Нека ви обясня, а вие сами ще прецените. Ioniq е първият автомобил в света, проектиран специално да се задвижва от три различни електрифицирани системи. Имаме обикновен хибрид, плъг-ин хибрид и чисто електрически модел. Това не е адаптирана конструкция на конвенционална кола, а проект, създаден от чертожната дъска с мисъл да не се предлага в нито един момент единствено с двигател с вътрешно горене.

Предимствата следствие на това са много. За батериите има точно отредено място, което не отнема нито от вътрешното пространство, нито от мястото за багаж. Позицията им пък е максимално ниско в конструкцията на возилото, което осигурява център на тежестта подобен на този на спортните коли. Платформата включва високоякостна стомана, която намалява усукването на купето, заедно с алуминиеви панели и други компоненти за намаляване на теглото. Ниско общо тегло, максимално нисък център на тежестта и здрава каросерия – перфектни предпоставки.



Както стана дума, Ioniq се предлага и като хибриден автомобил. И двете му версии са по-мощни от електрическата, но това е само на хартия. В градска среда Ioniq Electric е невероятно пъргав при старт от покой, достига скорост от 60-70 км/ч по-бързо от много голяма част от останалите участници в движението. Завистливите погледи на собствениците на луксозни лимузини с 6- и 8-цилиндрови мотори са показателни. А какво ще кажете за превъртане на гумите до около 40-50 км/ч? И то без какъвто и да е шум от двигателя?

Ефективеното движение на електрическа тяга включва ефективно рекупериране на спирачната и инерционната енергии. И тук Ioniq е буквално шампион – освен леко нервното спиране чрез спирачния педал, колата може да намалява скоростта си и да събира енергия чрез няколко степени на рекуперация, които се контролират от перца зад волана. Подобно на модерните автоматични кутии, но тук лопатките играят ролята на ограничител на инерцията и съответно регулират съотношението между нея и възвърнатата енергия.



Около 150-километровата ми среща среща с електрическата кола даде среден резултат от около 14-киловатчаса разход на електроенергия за 100 км. В зависимост от начина, мястото и времевия период на зареждане, това може да означава и до около 1 лв. за изминаването на 100 км. в града. Впечатляващо, нали? А още по-приятен е фактът, че надали ще срещнете автомобил със 120 к.с., който да се кара по начина, по който Ioniq Electric и който да оставя такова усещане зад волана. Дори и пъргав малък дизел с еквивалентна мощност се развърта доста по-бавно и се нуждае от доста повече време за достигане на пиковите си показатели за мощност и въртящ момент.



Ако отвън първото впечатление наистина е за нетрадиционен, екологичен и чист автомобил, то в интериора нещата стоят абсолютно очаквано – и това, в крайна сметка, е плюс за по-голяма част от потребителите. Оформлението и управлението са почти напълно конвенционални, с изключение единствено на скоростния „лост“ с четири бутона и споменатите по-горе лопатки за смяна на степента на рекуперация на спирачната енергия. Далеч по-интересен е фактът, че дори и тук е подходено по максимално екологичен начин – по-голяма част от боите са направени от соеви масла, а някои от материалите са произведени от вулканичен камък примесен с прахообразно дърво. А по-меките повърности съдържат захарна тръстика.



Ioniq Electric извършва две ключови мисии. Първо, ясно показва, че Hyundai не е един от производителите, които просто следват тенденциите в развитието на този сектор. Корейците вече са сред тези, които задават темпото заедно с още няколко компании – и това е наистина впечатляващо за фирма, която само до преди 20-на години продаваше достъпни автомобили и пробиваше на международните пазари.

От друга страна, този електромобил заявява гордо, че ще са ни нужни доста по-малко години, докато се качим масово на EV-та, отколкото очаквахме. Намираме се буквално на прага покупката на електрическа кола да не е запазено удоволствие за различно мислещите или стриктно екологично настроените. Много въпроси около EV сектора са още широко отворени, като зарядната мрежа, рециклирането на „пенсионираните“ батерии и добивът на редки метали за производството им, но по всички тези въпроси се работи буквално неуморно. А когато налице вече е и качествен продукт за крайния потребител като Ioniq Electric, нещата определено се движат в правилната посока.

Ангел Сергеев







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin probook Авто новини мобилна версия Auto news english version

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ