www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Ford Mondeo Hybrid задълбочава вечния въпрос – дизел или бензин?

31.10.2017 | Тест драйв | 10224 прочитания | Автор: Angel Sergeev
A+ | A-


Ford Mondeo е на пазара вече над 25 години – за толкова време приблизително се появява ново поколение в едно човешко семейство, но при автомобила от D-сегмента генерациите вече са цели четири. Всички сме толкова свикнали с него и го приемаме като част от ежедневния фон, че трудно може нещо да ни изненада в пълна степен. Но точно тук на ход идва Mondeo Hybrid – първият хибрид на марката за Европа и първата подобна версия в над четвърт-вековната история на модела.

Не бива да се изненадвате, че Mondeo Hybrid се предлага само като седан. Все пак, това е кола проектирана предимно за американския пазар, където популярното на Стария континент комби не държи особено висок пазарен дял. Въпреки че Европа все още е луда по дизела, липсват каквито и да е съмнения, че електрификацията е бъдещето – независимо дали за Ford или за който и да е друг производител.



На фона на това, оставам леко изненадан от консервативния подход на Синия овал към оформлението на хибридното Mondeo. Не е рядкост подобни варианти на иначе конвенционални модели да са добре различими, да се хвалят със „зелените“ си амбиции. Но при големия Ford нещата са различни – на пръв поглед, единствено баджовете Hybrid по предните врати и на капака на багажника издават какво се крие под ламарините. Също така, по-наблюдателните ще забележат, че почти всички хибридни Mondeo ще идват с 16-цолови колела – част от стандартното, енергоспестяващо оборудване.

Гуми 16-ки в модерния свят на големите седани означават няколко неща – първо, леко странна, небалансирана визия на фона на огромните арки на калниците и относително дългите надвеси отпред и отзад. Свикнали сме да виждаме Mondeo при добро ниво на оборудване със 17-, 18-, че и 19-цолови колела. Второ, и далеч по-важно, по-малките джанти гарантират по-нисък разход на гориво с пониженото си съпротивление при търкаляне и по-ниското си тегло. Освен това, положителен ефект от тях е и комфортна возия - на 16-ките, в тандем с добре настроеното окачване на Mondeo, в колата се чувствате като на един от онези индийски слонове за разходки, на гърба на които преминавате всякаква пресечена местност почти като качени на облак.



Сигурен съм, че основното, което касае всеки потенциален клиент на Mondeo Hybrid, е разходът на гориво и динамиката. Ще започна в обратен ред – ако трябва да продължа метафората от по-горе, не очаквайте вашият четирикрак приятел да затанцува. На хартия този хибрид разполага със 187 конски сили, дело на 2.0-литров бензинов атмосферен мотор, работещ по цикъла на Аткинсън, подпомаган от електрическа тяга. Електромоторите всъщност са два, като ролите им на задвижващ агрегат и генератор са стриктно разделени.

Силата се канализира през CVT безстепенна трансмисия, която играе доста важна роля в цялостното усещане за динамика – колата потегля доста уверено, върви силно до около 100 км/ч и продължава да набира в рамките на доброто до 140-150 км/ч. Но натиснете ли газта до дупка, не очаквайте сюрпризи – липсва ритник в гърба, както при големите EcoBoost и дизелови двигатели, а звукът на ДВГ е нещо, с което ще трябва да свикнете. Забравете за плавна смяна на предавки и движение до около 3000 об/мин – CVT държи бензиновия мотор постоянно във високи обороти до момента, в който решите, че ускорението ви трябва да приключи.



Следва и далеч по-приятната част. Нека не забравяме колко и какви предимства дава електрическият мотор на подобен тип автомобили. Освен големия въртящ момент още при старт от покой, налице е и доста приятен в някои режими на работа разход на гориво. За щастие, тестът ми на колата включваше от трите основни типа шосета в почти равностойно отношение – около 80 километра магистрала, още толкова по планински пътища и малко по-малко в градска среда.

Добре известно е, че хибридите са доста ефективни в градовете, като Mondeo Hybrid не прави разлика – при нормално каране, без целенасочени икономии и без климатикът да е спиран нито за миг, средният разход в този цикъл беше точно 5.6 литра на 100 километра пробег. Ако приемем това за нормално, то пълна изненада се оказа движението по магистрала – дори и при скорост варираща между 130 и 140 км/ч, чисто магистралният ми преход костваше едва 4.8 л/100 км! Кой дизел може да се похвали с подобна стойност?

Сигурно се питате как се постига подобен разход. Просто е – при толкова висока скорост, при пускането на колата по инерция, 1.4-кВтч батерия се зарежда само за около километър до около 50% от капацитета си. Това пък ви осигурява движение в рамките на следващите 2-3 километра изцяло на електрическа енергия. Следва включване на бензиновия двигател и цикълът се повтаря отново и отново. Звучи като досадна занимавка, но всъщност е доста приятна и забавна процедура, почти като игра. Основно заради постоянно подканящите ви да бъдете еколочен шофьор информационни дисплеи около скоростомера, а и, в крайна сметка, от добрия ефект върху портфейла ви.



Смесеното потребление от целия ми тест беше точно 5.6/100. По собствени наблюдения бих спокойно казал, че планинските пътища, завоите и изпреварванията не са любимите занимания на Mondeo Hybrid – за спокойното задминаване на друга кола се изисква известно свикване с начина на ускорение, а различно чувствителната спирачка, задължителна за всеки хибрид, прави по-агресивното спиране преди завой по-неубедително. В този по-динамичен цикъл разходът на гориво също бе най-висок.

Като автомобил, изграден не специално да бъде хибрид, а върху адаптираната платформа на стандартния Mondeo, хибридът на Ford получава както някои положителни страни, така и няколко негативи. Комфортът в кабината е на ниво – всяко Mondeo предлага достатъчно място за пътниците и на двата реда седалки, както и всички необходими глезотии. Управлението и окачването също остават изключително силни козове на модела, независимо от хибридното сърце. Негативно на общата концепция обаче влияят батериите, които не са позиционирани в пода на автомобила, а заемат част от полезния обем за товар в багажника. За сметка на това пък помагат със снижаване на центъра на тежестта.



Срещу 56 050 лв. стартова цена, Mondeo Titanium хибрид е незначително по-скъп от еквивалентен дизелов модел. Дали подобна покупка си струва или дизелът остава на мода? Това строго зависи от начина, по който автомобилът ще бъде използван. Ако минавате наистина много километри в града, а при дългите преходите не залагате на много багаж и не очаквате забележителна динамика – „зеленото“ Mondeo със сигурност е много добра опция.

Сериозен потенциал в този смисъл виждам при флийт клиентите – служители, които прекарват много време в града, тикат се по задръствания, цял ден са „на педал“, но им трябва голяма, комфортна и относително пъргава кола. Нека не забравяме, че в случая става дума за много добре оборудвана лимузина от D-сегмента, с мощност о 187 к.с. и разход на гориво твърдо под 6/100 независимо от начина на употреба.

Ангел Сергеев



Още по темата

Ford Kuga – еволюция по всички линии

Ford Edge – един американец в Европа

Ford Fiesta заличава границите между класовете

Ford Fiesta заличава границите между класовете

Ford Mondeo – класикът на изпроводяк





Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin probook Авто новини мобилна версия Auto news english version

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ

FIAT/2017/FiatTipoHD.mp4